Kan du mærke det positive adfærdsskub?
Parken er i disse dage fyldt med nudging med fx ensretningspile på trapper og håndsprit alle vegne, som en venlig opfordring til at holde afstand og følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger i denne corona-tid.
Meget apropos lagde adfærdsdesigner Lena Hellstrøm vejen forbi parken til et oplæg om selvsamme nudging. Hellstrøm har haft virksomheden Nudgecase i fem år med referencer som fx Danfoss og Smukfest, så nudging er ikke blot dagens ”buzz word”, men også en videnskab man kan basere en virksomhed på. Griber man det rigtigt an, kan nudging skabe positiv forandring, selvom hjernen ifølge Hellstrøm helst bare vil gøre det, vi plejer at gøre. Corona-skiltningen er en konkret påmindelse om, at vi skal ændre vaner omkring, hvordan vi går, står, hilser, spiser og at ”plejer” for øjeblikket er død.
Det er for bøvlet - det gider jeg ikke, sagde kunden
Hellstrøm arbejder ud fra tre adfærdsprincipper:
- Det, der er nemt.
- Det, de andre gør
- Det, der er synligt for os, fx hvor pilen fører mig hen
Er det for kompliceret, giver man op, hvilket er vigtigt at forstå også når det handler om din virksomhed og kommunikationen med kunderne. Er din hjemmeside brugervenlig og intuitiv? Kan man finde rundt? Hvor mange potentielle kunder, går du glip af, fordi de gav op, inden de fandt din kontaktinfo? Måske er det værd at gennemse sin manual, sit produkt, hjemmeside eller markedsføring en ekstra gang?
Sludging – nudgins onde tvilling og "follow the leader"
Nudging er overvejende positivt og får dig til at smide dit affald i skraldespanden og bruge askebæger. En tur i supermarkedet afslører sludging, nudgins onde tvilling, som får dig til at købe chips og de dyreste varer på hylden. Din handling kommer før din holdning og du skal fanges i gerningstidspunktet, uddyber Hellstrøm. Ingen placering af varer er tilfældig – de dyreste i øjenhøjde og de billigste i gulvplan.
Undervejs fortæller Hellstrøm om interessante cases bl.a. om vores indre lemming, der selv i en lufthavn med billet i hånden og afrejsetidspunkt er villig til at følge efter en tilfældig forretningsmand ind i en blindgyde. Et slips og en målrettet gang, kunne vi nu nok klare i VitusBering, men vi synes nu alligevel, det nemmere med skiltene.
Besøg Nudgecase for at se konkrete eksempler på Lena Hellstrøms arbejde. Ønsker du at lære mere om nudging, tilbyder Lena Hellstrøm kurser i nudging til kommunikation og virksomhedsbrug.